Interactive f16
ACES II


ACES IIThe ACES II (Advanced Concept Ejection Seat) bliver betragtet som et smart sæde fordi det registrerer under hvilke omstændigheder udskydningen foretages og derudfra vælger den korekte aktivering af bremseskærm og hovedskærm for at minimere kræfterne der virker på piloten.
Udskyningen fra flyet sker i en tredelt pyroteknisk proces. En "gun catapult" udfører seperation af sæde fra fly. En "Rocket sustainer" giver 0/0 evne til sædet (Mulighed for at ejecte i 0 højde og 0 hastighed). Derudover sørger en mindre raket for stabiliseringen af sædet.
Når sædet er fri af flyet, måler et pitit statisk system højde og hastighed, og bestemmer hvilket af sædets 3 operations modes der skal anvendes.

Mode 1 - Lav hastighed (<250 knots) og lav højde (<15 000 feet) operationer.
Hovedskærmen udløses så snart sædet har forladt flyet og bremseskærmen anvendes ikke.

Mode 2 - Moderat hastighed (250-650 knots) og lav højde (<15 000 feet) operationer.
Bremseskærmen aktiveres så snart sædet forlader flyet og hovedskærmen bliver aktiveret efter 0.8 til 1.0 sekund. Derefter frigøres bremseskærmen for at sikre at denne ikke generer hovedskærmen.

Mode 3 - Høj hastighed (250-650 knots) og stor højde (>15 000 feet) operationer.
Bremseskærmen aktiveres så snart sædet forlader flyet. Herefter venter sædet med udløsning af hovedskærmen til det opfylder Mode 2 kriterierne og vil herefter aktivere efter 0.8 til 1.0 sekund. Bremseskærmen bliver så i stil med Mode 2 smidt af for at undgå at linerne vikter sig ind i hinanden.

toppen af siden